روش محدودیت زمانی خوردن غذا در اوایل روز بر کاهش وزن هیچ تأثیری نمی گذارد

9 نوامبر 2020 - روش غذا خوردن با محدودیت زمانی، که غذا خوردن را به ساعات خاصی از شبانه روز محدود می کند، بر وزن بزرگسالان دارای اضافه وزن مبتلا به پیش دیابت یا دیابت تاثیری نمی گذارد. هر دو گروه بزرگسالان شرکت کننده در این مطالعه ی 12 هفته ای با غذاهای مشابه ی سالم و از قبل آماده تغذیه شدند تا از نظر دریافت کالری کل یکسان باشند، با این حال، یک گروه عمده غذاهای خود را قبل از ساعت 1 بعد از ظهر می خوردند. در مقابل گروه دیگر 50٪ کالری خود را بعد از ساعت 5 عصر می خوردند.

طبق تحقیقات اولیه ی ارائه شده در نشست علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2020، "محدود کردن وعده های غذایی به اوایل روز، بر وزن بزرگسالان دارای اضافه وزن مبتلا به پیش دیابت یا دیابت تأثیر نمی گذارد". این جلسه بطور مجازی از 13 تا 17 نوامبر برگزار می شود.

نویسنده ی این مطالعه دکترNisa M. Maruthur ، دانشیار پزشکی، اپیدمیولوژی و پرستاری در دانشگاه جان هاپکینز، گفت: ما مدت ها است که در مورد تاثیر زمان خوردن غذا در طول روز بر نحوه ی استفاده و ذخیره ی انرژی در بدن کنجکاو بودیم. در بیشتر مطالعات قبلی تعداد کالری دریافتی کنترل نشده بود، بنابراین مشخص نبود افرادی که زودتر غذا می خورند، فقط کالری کمتری مصرف می کردند یا خیر. در این مطالعه ما تنها زمان خوردن غذا را در طول روز تغییر دادیم.

دکتر Maruthur و همکارانش، طی یک مطالعه ی 12 هفته ای 41 بزرگسال دارای اضافه وزن را دنبال کردند. بیشتر شرکت کنندگان (90 درصد) زنان سیاه پوست مبتلا به پیش دیابت یا دیابت با میانگین سنی 59 سال بودند. بیست و یک نفر از بزرگسالان از الگوی غذایی محدود به زمان پیروی کردند که غذا خوردن را به ساعات خاصی از شبانه روز محدود می کرد. این افراد قبل از ساعت 1 بعدازظهر، 80٪ کالری خود را می خورند. 20 شرکت کننده ی باقیمانده در زمان های معمول در یک پنجره ی 12 ساعته غذا می خوردند و نیمی از کالری روزانه خود را بعد از 5 عصر برای کل 12 هفته مصرف کردند. همه شرکت کنندگان وعده های غذایی سالم و از قبل آماده شده ی مشابهی را که برای این مطالعه تهیه شده بود، مصرف کردند. وزن و فشار خون افراد شرکت کننده در ابتدای مطالعه و سپس در هفته ی چهارم، هشتم و دوازدهم اندازه گیری شد.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که افراد هر دو گروه بدون توجه به زمان خوردن غذا ، وزن کم کرده و فشار خون آنها کاهش یافته است.

دکتر Maruthur گفت: ما فکر می کردیم که گروه محدود به زمان، وزن بیشتری کم می کنند. با این حال این اتفاق نیفتاد. ما هیچ تفاوتی در کاهش وزن کسانی که بیشتر کالری خود را در ساعات ابتدایی روز دریافت می کردند نسبت به افرادی که بیشتر کالری خود را در اواخر روز دریافت می کردند، مشاهده نکردیم. همچنین روش دریافت کالری در ساعات ابتدایی روز هیچ تأثیری بر فشار خون نداشت.

محققان اکنون اطلاعات دقیق تری راجع به فشار خون ثبت شده طی 24 ساعت جمع آوری کرده اند. آنها این نتایج را با نتایج یک مطالعه ی دیگر در مورد اثرات تغذیه ی محدود شده با زمان بر قند خون، انسولین و سایر هورمون ها در کنار هم قرار خواهند داد تا به نتیجه گیری جامع تری برسند.

دکتر Maruthur گفت: در مجموع این یافته ها به ما کمک می کند تا اثرات خوردن غذا با محدودیت زمانی را بر سلامت قلب، درک کنیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201109074119.htm